Volg ons
Projecten Hollandse Plassen
De plassen samen herbergen 1.075 vestigingen van watersportbusiness. Daarmee is het Hollands Plassengebied goed voor 11% van de totale Nederlandse watersportbedrijven die zich bezig houden met productie, handel, onderhoud en/of reparatie in recreatievaartuigen. 25% van alle jachthavens in Nederland staat in het Hollands Plassengebied en daarmee zijn de jachthavens goed voor 20% van de totale Nederlandse werkgelegenheid in jachthavens.

de marketing roadmap

De marketing roadmap is het merk Hollandse Plassen vertaald naar de wenselijke groei van aanbod, bereikbaarheid en promotie. Onder leiding van Kamer van Koophandel Den Haag en Amsterdam, Arcadis en Bureau Bolwerk, hebben ondernemers gewerkt aan de merkidentiteit en marketingstrategie voor de Hollandse Plassen. De roadmap is een weergave van hun ideeën, geredeneerd vanuit de wensen van de bezoeker. Enerzijds vormt het een routekaart voor alle lokale bedrijven en overheden, anderzijds ondersteunt het OPHP met het binden van grotere stakeholders en andere belanghebbende partijen. Wij hopen dat u de marketing roadmap gebruikt als inspiratiebron voor de doorontwikkeling van uw activiteiten.

Bekijk hier de marketing roadmap van Bureau Bolwerk

"Groene Hart"

Kansenkaart
Hollandse Plassen
in ontwikkeling

De kansenkaart is ontwikkeld om in beeld te brengen op welke plekken de Hollandse Plassen haar bereikbaarheid kan ontwikkelen.

Dit rapport kwam tot stand in opdracht Kamer van Koophandel Amsterdam en OPHP. Het project is geleid door bureau Aquapuntuur. Een aantal zaken staan de economische benutting van de Hollandse Plassen in de weg:

  • Het gebied heeft een geringe naamsbekendheid.
  • Er zijn tal van infrastructurele beperkingen die de fysieke bereikbaarheid belemmeren.
  • Langs delen van de waterkanten laat de ruimtelijke kwaliteit te wensen over.
  • Er is een gebrek aan samenhang tussen allerlei initiatieven en projecten.

Ter verbetering van bovenstaande zaken wordt er een parallel traject uitgezet voor:

Het uitvoeren van een promotieplan voor het gebied; deze zorgt voor een grotere bekendheid van de Hollandse Plassen bij toeristen, recreanten en bewoners
Het opstellen van een investeringsagenda voor het optimaliseren van het fysieke netwerk; daarmee worden de Hollandse Plassen beter bereikbaar en de waterfronten ruimtelijk aantrekkelijker

De afgelopen maanden heeft OPHP in samenwerking onder begeleiding van bureau Aquapunctuur gewerk aan de kansenkaart. De Kansenkaart maakt inzichtelijk welke kansen er liggen om de Hollandse Plassen beter met elkaar te verbinden en het vaarwegennetwerk beter te gebruiken. De Kansenkaart is tevens te zien als investeringswijzer van de ondernemers richting overheden. De ondernemers geven daarbij aan welke projecten ze belangrijk vinden en kansrijk achten.

Bekijk hier de kansenkaart van de Hollandse Plassen